MĘSKIE STYLIZACJE DO PRACY
Odpowiednio dobrany strój podnosi pewność siebie i podkreśla profesjonalizm oraz zawodowe kompetencje. Stylizacja biznesowa pomaga w budowaniu własnego wizerunku wśród przełożonych, współpracowników i klientów. Oczywiście w różnych korporacjach obowiązują odmienne zasady dress code'u – w niektórych przedsiębiorstwach jedynym słusznym wyborem jest styl business official, czyli najbardziej sformalizowany i elegancki look. W innych miejscach pracy można pozwolić sobie na odrobinę kontrolowanej swobody – styl smart casual, daje większe możliwości zaprezentowania swojego indywidualizmu. Bez względu na obowiązujący dress code, outfit do pracy powinien być przemyślany, schludny i adekwatny do okazji. W branżach, w których wymagany jest nieustający kontakt z klientem, jest to szczególnie ważne.
3 zasady doboru stylizacji do pracy
Wybór poszczególnych elementów garderoby do pracy powinien być podyktowany trzema, bardzo ważnymi zasadami:
· Schludność.
Choć to oczywiste, wiele osób zapomina, jak ważna jest ogólna prezencja – koszula powinna być czysta i wyprasowana, podobnie jak spodnie i marynarka. Buty muszą być wypastowane. Niezwykle istotne jest staranne uczesanie i dbanie o higienę osobistą. Oczywiście nie można popadać w skrajności – praca, to nie spotkanie towarzyskie – nadmiar perfum, czy dodatków może niepotrzebnie popsuć ogólne wrażenie.
· Umiar.
Dobierając poszczególne elementy garderoby, należy pamiętać o zachowaniu umiaru i harmonii. Wybierając garnitur w delikatny print, dobrze jest zadbać o jednolitą koszulę, w stonowanej barwie. Jeśli zaś stylizację ożywia wzorzysta koszula, koniecznie dobierz do niej gładki krawat, który zrównoważy look. Nadmiar kolorów, wzorów i dodatków, może bowiem niepotrzebnie przytłoczyć stylizację i odebrać jej elegancki charakter.
· Konsekwencja.
Stylizacja powinna być konsekwentna i przemyślana. Look w stylu business official nie mogą dopełniać zbyt casualowe dodatki i akcesoria. Podobnie w drugą stronę – jeśli komponujesz look bazujący na mniej zobowiązujących elementach garderoby, nie wplataj w niego niepotrzebnie eleganckich dodatków np. szykowanej marynarki lub stylowej poszetki.
W wersji oficjalnej
Styl najbardziej sformalizowany i oficjalny – business official lub business formal. Jest to trend obowiązujący w dużych korporacjach – powszechny wśród pracowników najwyższego szczebla np. urzędników, prawników, finansistów, polityków, ekonomistów. Wyróżnia go duża staranność w doborze poszczególnych elementów garderoby, których fason jest elegancki i wyrafinowany. Utożsamiany z klasycznym i ponadczasowym garniturem, a także dobrymi jakościowo koszulami i szykownymi dodatkami – spinkami do mankietów, poszetkami, aktówkami i krawatami.
Garnitur
Do pracy najlepiej sprawdzi się garnitur w odcieniu szarości lub granatu. Stylowo prezentują się zarówno jednolite materiały, jak i te, ozdobione delikatnymi printami np. kratką. Garnitur w kolorze czarnym jest zbyt elegancki i zarezerwowany raczej na wieczór. Z kolei ten w kolorze brązowym będzie za mało oficjalny, więc lepiej zrezygnować z tej barwy. Garnitur nie może być ani zbyt luźny, ani zbyt obcisły. W za dużym będziesz prezentować się niechlujnie i nieelegancko. Nadmiernie przylegający do ciała garnitur, ograniczy swobodę ruchów i będzie bardzo niekomfortowy. Szczególnie istotna jest szerokość marynarki w ramionach – materiał powinien „oplatać” barki. Najbardziej stylowo prezentują się jednorzędowe marynarki, które powinny być zapięte wyłącznie na jeden guzik – górny. Pozostałe należy zostawić odpięte. Marynarkę zapina się, zawsze stojąc, a siadając, należy ją rozpiąć. Dużo trudności nastręcza również wybór odpowiedniej długości spodni – zbyt krótkie nogawki będą wyglądały groteskowo, z kolei zbyt długie nieestetycznie „ułożą” się na butach. Dobrym pomysłem jest uszycie garnituru u krawca – istnieje wówczas realna szansa idealnego dopasowania zarówno marynarki, jak i spodni do indywidualnych wymagań sylwetki. Jeśli finanse nie pozwalają na takie udogodnienie, należy wówczas poświęcić trochę czasu na znalezienie odpowiedniego garnituru w sklepie. Warto również podkreślić, że trzy częściowe garnitury zarezerwowane są na wyjątkowe okazje – wieczorne bale, wyjście do filharmonii lub przyjęcia weselne. Do pracy wystarczy dwuczęściowy garnitur.
Koszula
Idealne dopełnienie garnituru – klasyczna koszula, o eleganckim kroju i stonowanym kolorze. Styl business official najkorzystniej wygląda w otoczeniu spokojnych barw – bieli, błękitu, szarości. Wybierając koszulę do pracy, warto również zwrócić uwagę na gramaturę materiału i jego gęstość – tkaniny złe jakościowo, będą prześwitujące, co będzie wyglądało nieestetycznie. Materiały o dużej gęstości i wysokiej gramaturze, nie będą prezentowały bielizny, ani gołego torsu. Koszula powinna być odpowiednio dopasowana do sylwetki – szczególnie w obwodzie ramion, talii i szerokości kołnierzyka. Mankiety powinny wystawać spod marynarki, a kołnierzyk powinien być schowany pod klapami. Dobrym pomysłem jest wybór kształtu kołnierzyka do owalu twarzy. Dzięki temu całość będzie prezentowała się stylowo i wytwornie. Koszula nie może „rozchodzić” się na guzikach podczas siadania – jest to przejaw złego gustu i niezrozumienia konwencji. Należy również unikać koszul ze wzorami, które lepiej wyglądają w wydaniu smart casual. Idealna koszula do pracy powinna być gładka, z dobrych gatunkowo materiałów, zapewniających odpowiednią wentylację powietrza. Równie istotna jest staranność wykonania – dbałość o detale, które decydują o całości.
Zobacz tutaj: https://www.tatuum.com/pl/koszule-dlugi-rekaw/50696-first-1-modern.html#/rozmiar-l/kolor-bialy
Krawat
Atrybut eleganckiego mężczyzny. Długość krawata przesądza o ostatecznym efekcie – powinien on sięgać paska. W trendy wpisują się wąskie krawaty tak zwane „śledziki”. Do jednolitej koszuli można dobrać zarówno gładki krawat, jak i ten, na którym dominują delikatne printy np. paski, wytłoczenia, prążki lub kratka. Wybierając koszulę w odcieniu pastelowego różu, można pozwolić sobie na grafitowy krawat, z kolei do błękitnej koszuli będzie pasował „śledzik” w odcieniu intensywnie granatowym. Krawat z jedwabiu najłatwiej zawiązać, podczas gdy te z syntetycznych tkanin, łatwo ulegają zagnieceniom i nie prezentują się profesjonalnie.
Spinki do mankietów
Do pracy odpowiednie będą srebrne spinki lub te wykonane z elementami drewna. Złote spinki zarezerwowane są na wieczór. Warto również wybrać model o prostym designie, który będzie pasował do większości stylizacji. Warto zwrócić uwagę na to, aby spinki nie były zbyt ekstrawaganckie – oficjalnym dress code lubi prostotę i umiar.
Z odrobiną swobody
Styl smart casual, to dominujący trend w branżach łączących kontakty z klientami z potrzebą mobilności. Jest charakterystyczny dla przedstawicieli handlowych, pracowników średniego szczebla, a także dla nauczycieli i pracowników medycznych. Dopuszcza kontrolowane poluźnienie zasad oficjalnego dress codu. Fasony akceptowalne przez styl smart casual są bardzo różnorodne i pozwalają na dużą swobodę łączenia ich w niebanalne zestawy odpowiednie na każdy dzień.
Chinosy
Mniej oficjalny fason spodni z materiału, który świetnie nadaje się do pracy i na biznesowe spotkania. W tym sezonie dominują wyraziste i nasycone kolory – bordo, butelkowa zieleń, granat. Świetnie komponują się one z jaśniejszą górą stylizacji – pastelowymi koszulami w odcieniu błękitu, écru lub kości słoniowej. Chinosy do pracy powinny być uszyte z dobrego gatunkowo materiału, który będzie schludnie prezentował się, nawet podczas wielogodzinnej pracy.
Zobacz tutaj: https://www.tatuum.com/pl/spodnie/50305-joseph-normal.html#/rozmiar-31/kolor-granatowy
Pastelowa koszula
Ożywi stylizację do pracy – koszula w kolorze błękitu, różu, mięty lub zgaszonego fioletu to doskonała alternatywa dla klasycznej bieli. Dodaje nonszalanckiego luzu outfitowi, nie wychodząc jednak zanadto z konwencji oficjalnego dress codu. Koszula powinna być dobrze taliowana – w trendach są fasony typu slim fit lub super slim fit, które wspaniale podkreślają zalety sylwetki.
Zobacz tutaj: https://www.tatuum.com/pl/koszule-dlugi-rekaw/50687-charles-3-classic.html#/rozmiar-3xl/kolor-niebieski
Casualowe dodatki
Styl smart casual dopełnią niezobowiązujące dodatki, takie jak zegarek w sportowym klimacie, trampki lub sneakersy. Dzięki casualowym akcesoriom stylizacja nabierze nieprzeciętnego charakteru, typowego dla mniej oficjalnego looku. Oczywiście dodatki powinny być wysokiej jakości. Niechlujność i niedbałość nie wpiszą się w profesjonalny wizerunek, zadbanego mężczyzny.
Jeansowy look
W miejscach pracy, w których wizerunek zewnętrzny powinien być związany z wyrażaniem własnej osobowości, kreatywności i znajomości najnowszych trendów można postawić na niebanalne fasony i nieoczywiste połączenia. Pracownicy branż kreatywnych, którzy lubią wyróżniać się w tłumie, świetnie odnajdą się w towarzystwie wzorów, kolorów i nieszablonowych krojów.
Spodnie z denimu i koszula w kratę
Klasyczne jeansy sprawdzą się jako baza stylizacji do pracy, jeśli postawisz na prosty krój i jednolity kolor np. granatowy lub czarny. Jeansy z przetarciami mają zbyt nieformalny charakter i nie wpiszą się nawet w konwencję smart casualu. Do tego ponadczasowego elementu męskiej garderoby będzie pasowała koszula w delikatną kratkę i mokasyny.
Zobacz tutaj: https://www.tatuum.com/pl/spodnie/50189-tim-1.html#/rozmiar-33/kolor-granatowy
Zobacz tutaj: https://www.tatuum.com/pl/koszule-dlugi-rekaw/50747-charles-5-classic.html#/rozmiar-3xl/kolor-zielony